Friday, May 15, 2009

#AKU BENCI ENGKAU!

Aku benci engkau
yang lupa masalah umat
yang alpa tentang sahabat
yang jinak dengan maksiat
yang fikrahnya rendah
akhlak goyah
iman lesu, nipis berkarat.

Aku benci engkau
yang mengumpat mencaci mengata
menuduh membenci sesedap rasa
menyakitkan hati mencedera jiwa
sedang engkau sendiri layu
bukannya beza engkau dan dia
tapi engkau terus mengeji
sedang dia temanmu.

Aku benci, benci engkau
bosan mendengar rungutanmu
bosan melayan kerenah anehmu
letih melihat tindak-tandukmu
penat menegur tabiat burukmu.

Aku benci engkau
yang bercakap tak kena tempat
yang memotong petah bicaraku
yang memekak mendiam membisu
yang membuat hatiku berlagu
menjerit kerana terseksa batinku.

Aku benci, sangat benci
kerana engkau kadang malaikat
kerana kadang engkau manusia
kerana kadang engkau syaitan
kerana selalunya kau bermuka-muka

Aku benci engkau
dengan ego melambung
lagak tinggi menggunung

Aku benci, sangat benci
bukannya dunia memaksaku benci
tapi tempias perbuatanmu sendiri

Aku benci engkau
aku benci engkau
aku benci engkau

Aku benci engkau
yang lupa masalah umat
yang alpa tentang sahabat
yang jinak dengan maksiat
yang fikrahnya rendah
akhlak goyah
iman lesu, nipis berkarat.

ya, engkau adalah aku.

*********
Nota:Ku tatap pesan rasul
ku semat dalam nubari
kalaupun aku membenci, aku juga akan mencintai
kerana yang keduanya tak mustahil terubah
dalam sekelip mata.
Pahitnya; aku membenci engkau
tapi aku juga mencintaimu.

dipetik dari : http://rasydanfitri.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment